U3F1ZWV6ZTQxMTg3NTE2NTMzODk2X0ZyZWUyNTk4NDY0Njk0OTYzNA==

شرح قصة "باتمان: جوثام باي جازلايت"

اقسام الموضوع:



باتمان: جوثام باي جازلايت هي قِصة مُصورة ون-شوت (عدد واحد) إتنشرت سنة 1989 مِن قِبل الكاتب "براين أوغستين" تحت المُسمى القصصي else worlds 

القِصة بتاخد مكان في الأرض 19 من كون دي سي المُتعدد وأحداثها بتدور في القرن التاسع عشر أيام الثورة الصناعية الكُبرى. 

بتبدأ قِصتنا في بدايات سنة 1889 لما جولة بروس واين في أنحاء أوروبا بتنتهي في فيينا, بروس واين وقتها كان بيدرس مع الدكتور سيموند فرويد وبروس واين بيشرح ليه عن الحلم المُتكرر الي بيراوده كل يوم, كابوس عن مقتل والديه وخصوصاً الوطاويط الي كانت في لحظة موتهم, وبعد مُناقشة بتدور مابينه وبين مُعلمه عن سيكولجية الإنسان وهكذا, بيقرر بروس واين إنه لازم يرجع لجوثام, وفي طريقه للرجوع لجوثام, بيقابل جايكوب باكر, صديق قديم لعائلة واين ولأبوه توماس والي كان برضو في رحلة في انحاء اوروبا.

بروس واين وقت رجوعه كان آلفريد خادمه المخلص بإنتظاره, ودخلوا مع بعض قصر واين. 

- مِن الخارج , القصر, كانَ مِثلَ ما أتذكرهُ بالضبط.
- أتمنى ذلك في الداخل أيضاً, لِأنه كانَ يحمل أسراري
- هل هي في الداخل ياآلفريد؟
=بعد كُل ذلِكَ الوقت لازلت؟
- هل هي جاهزة؟
= بِالطبع, إنها تنتظرك. 

هنا بنشوف ظهور بدلة باتمان الأيقونية. 

بعد فترة قصير مِن رجوع بروس واين لجوثام, المفتش جوردون بيقوم بإبلاغ بروس واين بالعصابات الإجرامية الي إمتلت المدينة فيها , وبيكلمه عن العُنف الي بيحصل ومدى سوء وظلامية المدينة الي إتحولت ليه خلال عقد كامل, المفتش جوردون بيقول برضو لبروس واين عن قضية رجل سمم زوجته وحاول الإنتحار بنفس السم لكن بقى على قيد الحياة وفي وجهه إبتسامة كاملة.

بروس واين بيلبس عبائته وبيحارب المُجرمين كعادته وبيمنعهم مِن سرقة شركة.

الصحافة بعد وقت قصير بتنشر خبر ظهور شخصية إسمها الرجل الوطواط, وبيربطوا ظهوره مع ظهور سلسلة جرائم بتدور حوالين نساء بتتقتل حوالين المدينة .
في حفل إتجبر فيه بروس واين إنه يحضر مع المحقق جوردون الحفل ضم ناس كتير مِن الطبقة العُليا الي ليهم يد بالي بيحصل وضَم وجود المفوض توليفر الي كان بيحقق في القضية  والي كان بيعتقد إن باتمان هو القاتل.

بعد وقت وتحقيق كبير في القضية, المفوض توليفر بيعلن إن هوية القاتل هي "جاك ذا ريبر" ( سفاح عصر النهضة ) بِصفته باتمان, وبعد الإعلان عن الكلام دا للعلن , بروس واين بيتساءل وبيواجه صعوبة مع نفسه لو كانت جوثام فعلاً تستحق الإنقاذ وإن هل هي مهمته ضرورية لِإن الناس بيعتبروه وحش أكثر مِن بطل, بعدها بثواني سمع إمرأة بتصرخ وفوراً راح لعندها ولكن للأسف كانت ضحية تانية من ضحايا ريبر, المحقق جوردون بيعتذر لإنهم ملاقوش أدلة إضافية تثبت مين القاتل, لكن توليفر بيظهر وبيعلن إن هوية القاتل هي بروس واين وبيتجه فوراً لقصر واين.

في قصر واين, توليفر وفريقه فتشوا جميع أنحاء القصر بحثاً عن أي دليل بيورط بروس واين بالجرائم الي حصلت، بروس بيسخر مِن إتهامات ومزاعم توليفر ليه مع ضمان إن آلفريد مخبي البدلة والمُعدات في مكان سري, ولكن للأسف الشرطة بتشوف قفاز عليه دم وسكين.
بروس واين إتقدم للمحاكمة وكان جايكوب باكر هو محاميه, ولكن بعد تدخلات توليفر في المحاكمة وتقديمه لأدلة بتدين بروس واين وإن الأحداث الي صارت إتزامنت مع وجوده في لندن, بيتحكم على بروس بالإعدام.

بروس واين في زنزانته في سجن أركهام, بينتظر يوم الإعدام, المحقق جوردون عارف إن بروس بريء وبيزوره وبيديله كُل الوثائق الي بتتعلق بالجرائم.
بروس واين بيكدح ليل ونهار في التحقيق في القضايا ومعرفة مين القاتل وطريقة القبض عليه, بروس واين قبل يوم واحد مِن إعدامه إتوصل لتأكيد إن القاتل كان ماهر في الجراحة وإنه إستخدم سكين بينتمي للمجموعة الطبية الي كانت بتشتغل مع أبوه توماس.

بروس بيتواصل مع آلفريد وبيطلب مِن المُساعدة مِن الهرب مِن السجن, آلفريد بيلبس البدلة وبيروح فوراً لِإنقاذ بروس واين. 

بعد مُلاحقة باتمان للقاتل الأساسي ووصولهم لمقبرة مارثا وتوماس واين منكتشف هوية القاتل الأساسي والي هو جايكوب باكر 

 باتمان بيطالب جايكوب بإنه يقول سببب إرتكابه لكل الجرائم دي, جايكوب بيقوله إن الأمر كله بِسبب مارثا واين, بيوضح جايكوب إنه في أثناء الحرب الأهلية ساعد كجراح ميداني مع توماس واين, بعد الحرب, توماس واين حاول يساعد جايكوب في إنه يبني ثروة ويكون مِن نبلاء لندن, فساعده في إنه يشتغل كمحامي للعائلة وساعده مادياً, ولكن بالرغم مِن الكرم الي توماس واين أعطاه ليه, جايكوب كان هدفه هو كسب حب مارثا واين, ولما إعترفلها بحبه, ضحكت بهستيرية للفكرة نفسها ورفضته.
رفضها أهان جايكوب وخلته يتغير تمامً ويتصدم. 
الصدمة العاطفية دي إتسببت في إن جايكوب بيشوف كُل إمرأة "عاهرة" مِثل مارثا. 
وكان كُل مايشوف إمرأة بيتخيلها تضحك زي مارثا فبيقتلها.
وهو كان السبب في مقتل توماس ومارثا لِإنه إستأجر رجل مُسلح لقتلهم. لكنه وقت سمع عن نجاة بروس واين , غضب جداً وقرر إنه يأثر مِنه عن طريقه جذبه لجرائم القتل.

بعد كلام جايكوب, باتمان بيكشف هويته لجايكوب وبيضربه على قبر والديه.
إعترافاً بِجرائم يعقوب باتمان بيعرب عن نيته لقتل جايكوب قبل مايوقفه المحقق جوردون وعدد من ضباط الشرطة. باتمان بيبلغ جوردون بالي حصل ومين هو القاتل الحقيقي. جايكوب بيعترف بالذنب للكل والي هي جرائم القتل الي عملها في لندن وباريس وإتهام بروس. 
 
جوردون كان عاوز يقبض على باتمان وجايكوب لكن جايكوب بيظهر سكين خفي وبيحاول يطعن باتمان , لكن جوردون بيطلق النار عليه وبينقذ باتمان, باتمان بيشكره وبيذكره بإطلاق سراح بروس واين.

باتمان كعادته بيختفي بالظلام وجوردون قرر عدم القبض عليه بإعتباره الملاك الوصي على المدينة


قصة جوثام باي جازلايت قصة حققت نجاح كبير بِما إنها أول قصة إيلس وورلدز إنتشرت, القصة أعطت أعماق لشخصية باتمان مِن خِلال طريقة تصرفاته وأفعاله وآرائه.

تم تصنيف القصة في المرتبة ال10 من أعظم قصص باتمان, وإتعملها فيلم أنميشين نزل سنة 2018

كِتابة: 

***********************


***********************

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة