U3F1ZWV6ZTQxMTg3NTE2NTMzODk2X0ZyZWUyNTk4NDY0Njk0OTYzNA==

الآلهة الجدد

اقسام الموضوع:


ميثولوچيا "الآلهة الجديدة" :
ـــــــــــــــــــــــ
"الآلهة الجديدة" هو اسم عِرق من أقوى الكائنات في كوميكس دي سي، ظهروا لأوّل مرة في السبعينات من ابتكار الكاتب العظيم "چاك كيربي".
عالم "الآلهة الجديدة اسمه الـ"العالم الرابع" وهو موجود خارج الـ"الكون الُمتعدّد" والطريقة الوحيدة للتنقّل منّه للأرض أو إليه هي باستخدام ابوابات تنقّل بين الأبعاد مُشابهة للثقوب الدودية بتتفتح من خلال الـ ماذر بوكس


"الآلهة الجديدة" عايشين على كوكبين، في البدء كان الكوكبين كوكب واحد اسمه "آرجراند" -كلمة ألمانية معناها الـ "الأرض البدائيّة"- لكن الكوكب اتقسم لاتنين بعد الحرب اللي أدّت لموت الآلهة القديمة من حوالي ألف سنة.
بعد انفجار آرجراند اتكوّن الكوكبين الحاليين، الأوّل هو كوكب أبوكايبس الأشبه بالجحيم، عالم كابوسي مُدمّر ومُظلم من حُفر النار بيحكمه الطاغية "داركسايد" اللي مستعبد سُكّانه بقوّة جيوش الـ باراديمونس وحرسه الشخصي مجموعة من المُحاربات اسمهم حارسات "داركسايد" بقيادة جراني جودنيس
سُكّان "أبوكاليبس" كائنات ضعيفة ومُستعبدة اسمهم لاولايس، و"داركسايد" هو ابن أخو الچنرال "ستيبنوولف" قائد قوّات الكوكب، شخصية "داركسايد" واحدة من أشهر وأقوى ڤيلينز الكوميكس على الإطلاق، شخصيته كانت مبنية على شخصية "هتلر" وعالم "أبوكاليبس" مبني على "ألمانيا النازية".


الكوكب التاني هو كوكب نيو جينيسيس الفردوسي المثالي الملئ بالغابات والأنهار، واللي بيحكمه الإله الحكيم المُشابه لـ"زيوس" في الميثولوچيا الإغريقية و"أودين" -أبو "ثور"- في الميثولوچيا النوردية، ، سُكّان "نيو چينيسيس" اسمهم السكان الأبديون، وآلهة "نيو چينيسيس" همّا اللي صنعوا المازر بوكسز.


من وقت نشأة الكوكبين كان في حرب أبدية بينهم لغاية ما اتعملت مُعاهدة سلام بين "داركسايد" و"هاي فازر" قدّم فيها كل واحد منهم ابنه الرضيع للتاني يعيش معاه في كوكبه، "داركسايد" قدّم ابنه أوريون اللي نشأ في "نيو چينيسيس" وبقى بطل خارق مُحارب للخير، "أوريون" انضم بعدها للـجاستس ليج.
"هاي فازر" قدّم ابنه سكوت فري اللي نشأ في "أبوكاليبس" تحت عناية "جراني جودنس" وحَب ، "بيج باردا" كانت واحدة من الـ حارسات "داركسايد"، حبّوا بعض وهربت معاه للأرض و"سكوت فري" بقى البطل الخارق مستر ميركل اللي زي "أوريون" انضم للـجاستس ليج.


كل الـ الآلهة الجدد خالدين وخارقي القوّة والسرعة والذكاء، "داركسايد" تحديدًا كائن قوي جدًا وبيملك قوّة اسمها "قوّة الأوميجا" وهي مُشابهة شوية لقُدرة "سوبرمان" على توليد ليزر من عينيه لكن أقوى منها بكتير، هدف "داركسايد" هو القضاء على الإرادة الحُرّة لكل الكائنات والتحكّم الكامل فيهم من خلال تركيبة اسمها معادلة مضاد الحياة.

المقال مِن صفحة : DC Extended Universe Arab Fans

***********************


***********************

تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة